21 september 2007

Kinderklets

Cadeau voor één dag
Raymond (3 jr.) nadat ik enthousiast ben onthaald als oppas voor de hele middag: "Kijk, kom snel kijken!!! Nieuwe race-auto's, wel zes!!! Nieuw, van Thomas en mij. En ook voor jou. Maar voor jou zijn ze alleen voor vandaag, hoor! Je mag ze niet meenemen naar huis."


Vriendje
Kim (9 jr.) in De Rechtbank tijdens het wachten totdat het publiek ein-de-lijk zit: "Juf, hoe heet jouw vriend?"
Op de één of andere manier zorgt die geheimzinnige sfeer in De Rechtbank toch altijd voor dit soort vertrouwelijke gesprekjes. Ik fluister zachtjes in haar oor dat ik geen vriend heb. Met grote ogen kijkt ze me verschrikt aan en vol ongeloof en met Heul Veul dramatiek in haar stem zegt ze: "Náááááh, maar dát is rááár. oud en dan geen vriend?" Ik leg haar uit dat oud zijn niet automatisch betekent dat je een vriend hebt. Ze knikt begrijpend, maar besluit haar betoog met een overtuigend: "Maar.. je bent hartstikke knap. Hoe kan dat nou?"


Raar
Thom, Raymond & ik gingen vandaag met de bus naar het zwembad om het zwembad eens van binnen te bekijken. In mijn naïviteit liep ik automatisch naar de bushalte vlak bij mijn huis, me niet realiserend dat er nét iets dichterbij ook nog een halte is, daar waar ze dus normaal opstappen. An sich geen probleem, ware het niet dat Thom autistisch is en hierdoor in de war raakte. Je kunt hem ook niet zonder uitleg zomaar naar een andere bushalte slepen. Dom van mij ;-) . Het zorgde wel voor een mooi gesprek...:

Thom: "Ik ben boos op jou."
Sana: "Oh. Waarom ben je boos op mij?"
Thom: "Omdat je raar doet."
Sana: "Waarom doe ik raar dan, maak ik het ingewikkeld, met de bus?"
Thom: "Niet 'ingewikkeld' zeggen!! (Op de één of andere manier vindt hij dat een eng woord.)
Sana: "Ow sorry. Oké. Wat is er nu raar dan?
Thom: "Jij bent raar. Jij bent ingewikkeld!! Ja!"
Sana: "Oké... ik snap het. We gaan ook naar een gekke bushalte he?
Thom: "Ja. En nu stil zijn. Niet meer over praten."
Sana "Goed."

Even later...., een paar straten verder..

Sana: "Ben ik nog raar?"
Thom: "Ja!"
Sana: "Oh. Jammer. Wanneer ben ik niet meer raar?"
Thom: "Als we straks in de bus zitten." (Oftewel; als alles weer is zoals normaal, zoals gepland, zoals omschreven in mijn structuurtje.)
Sana: "Ok, dat vind ik fijn. Dan hoop ik dat de bus snel komt."
Thom: "Ja, ik oooook!"

1 opmerking:

Anoniem zei

Heerlijk, kinderklets! Ik hoor ook zó vaak leuke uitspraken/verhalen... eigenlijk zou je ze allemaal moeten opschrijven/typen, want je onthoudt zo weinig!