31 juli 2007

Kop uit 't zand

Het is inmiddels al oud nieuws, maar toch kan ik het niet laten om nog iets te schrijven over Happy Slapping, een nieuwe rage waarin jongeren zomaar iemand voor de gein in elkaar trappen, dit filmen en dan de filmpjes op het internet plaatsen. Belachelijk. En wat kan ik er nog over zeggen? Alles is al gezegd, en dat het erg is dat vind naar ik aanneem iedereen.

Toen ik erover hoorde, kon ik m'n oren niet geloven. Hoe kun je iemand zo behandelen? Zo behandel je een hond niet eens, zo ga je hooguit om met langpootspinnen en vervelende wepsen wespen.
Je zal als zwerver een rustig dagje genieten op je favoriete bankje in het park, als er ineens een stel opgeschoten jongens met een telefoon met camerafunctie op je afkomt om je eens even lekker in elkaar te trappen. Hij overleefde het niet, de jongens kregen levenslang. En terecht. Wat mij betreft mag de doodstraf weer worden ingevoerd. Ik zal er niet om rouwen.

Ik hoorde erover op de radio, ik zag het op het nieuws en las het op internet. Het was groot en schokkend nieuws. Logisch.

Diezelfde avond las ik een boek over (kinder)mishandeling, en over de 1000 mogelijke redenen waarom volwassenen -of 'grote kinderen'- een kind kunnen en willen gebruiken voor hun eigen lusten en lasten. Het boek schreef over hoe vaak het voorkomt en over hoe weinig mensen zich hier bewust van zijn. Het taboe is en blijft, over het algemeen steekt men de kop het liefst diep in het zand. Het bijzondere hiervan is als je eenmaal wél een ervaring op dit terrein hebt, dat je dan ineens Heel Veel mensen tegenkomt met ook dat soort ervaringen. Alsof je daar een antenne voor kunt ontwikkelen en ze als vanzelf op je padje komen. Heel apart.


Ongewild koppelde mijn hersenen de 2 zaken aan elkaar... Happy Slapping versus Kindermishandeling- en verwaarlozing. What's the difference? Iemand met macht gebruikt een ander om er zelf op wat voor manier dan ook beter van te worden. Ik zie weinig verschil. Het grootste -en vrijwel enige- verschil is de manier waarop de maatschappij en de rechtbank ermee omgaat. Van Happy Slapping gaat de hele wereld steigeren, want 'dat is toch wel zo gruwelijk'. Een strafmaat van levenslang, hoppa. En hoe zit het met de daders van die 160.000 gevallen van kindermishandeling per jaar in Nederland? Als die allemaal levenslang zouden krijgen en we van heel Zwolle een gevangenisstad zouden maken, dan nog zou het niet passen.


Ik vraag me wel af hoe de wereld eruit zou zien als iedereen zich bewust zou zijn van de gevallen van kindermishandeling, -verwaar-
lozing en andere vormen van geweld in zijn directe omgeving. Zou het dan ooit nog lente worden? Of zouden we elkaar allemaal uitmoorden?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is vaak zo dat er een soort mediahype gecreëerd wordt over één onderwerp waardoor andere onderwerpen naar de achtergrond worden verplaatst. 'Happy slapping' is erg, kindermishandeling, enz. is net zo erg. Het is erg jammer om te zien dat prioriteiten in de politiek, van de politie en misschien zelfs wel media bepalen waar de aandacht naar uitgaat.

P.s. enige ;-)

Sana zei

Thanks voor je PS. Toen ik het schreef, voelde ik al wel dat 't niet klopte, maar de juiste vorm schoot helaas niet in mn kop. Thanks dus!!